Nu för tiden handlar allt mer vad gäller marknadsföring och försäljning om hur väl ett företag syns på internet. Både unga och gamla använder sociala medier, Google eller andra webbplatser för att hitta information om produkter eller tjänster. Det är ganska uppenbart att företags hemsidor har en avgörande roll för hur försäljningen för företaget ser ut.

Hemsidan ger företaget sin chans och glans

Att ett företag har en hemsida är en självklarhet, finns inte företaget på internet så finns inte företaget alls. Det är oftast också på hemsidan som kunden får sitt första intryck av företaget och just därför är det så viktigt att hemsidan är snygg, logisk, lätt att förstå, pedagogiskt upplagd och uppdaterad. En hemsida måste också vara snabb, det vill säga att bilder och texter ska ladda snabbt även om det är första gången kunden besöker hemsidan. En potentiell kund har dåligt tålamod och lämnar vanligtvis en hemsida som inte laddat färdigt inom cirka 2 sekunder.

Hemsidan måste vara byggd för sökspindlarna

Frånsett att sidan ska vara snygg och lättanvänd för kunden så ska den även vara rankad högt av Google. Google är den största sökmotorn i Sverige och används av ungefär 90 % av befolkningen. Och, för den som tror att det är en slump vilka träffar som hamnar överst på Google vid en sökning, får tänka om till hundra procent. Företag lägger enorm energi och en hel del kapital för att lyckas hamna på Googles övre platser. Det är här en webbyrå kommer in och jobbar hårt för att uppnå alla krav som sätts på detaljer i kod med mera, som är avgörande för rankingen.

Att anpassa sin hemsida för sökspindlarna är en hel vetenskap och den som vill lägga sin tid på att sköta sin företagsverksamhet och försäljning bör anlita en webbyrå för att sköta jobbet.